لیست مهمترین داروهای بعد از کاشت مو

موفقیت در انجام کاشت مو، به عوامل زیادی بستگی دارد. یکی از این عوامل، انجام جراحی در کلینیک های معتبر توسط متخصصان مجرب است. اما بعد از انجام کاشت مو توسط پزشک متخصص، موفقیت این جراحی وابسته به مراقبت های بعد از کاشت مو است. یکی از اصلی ترین مراقبت های بعد از پیوند مو، مربوط به مصرف داروها است. مصرف داروهای بعد از کاشت مو، می تواند موفقیت کاشت مو را برای شما تضمین کند.

یکی از انواع داروهایی که پزشک بعد از جراحی تجویز می کند، داروهای تقویتی بعد از کاشت مو هستند. این داروها مواد ضروری موردنیاز موها را تامین می کنند و باعث تقویت موها بعد از کاشت می شوند. به همین دلیل بعد از کاشت مو، این داروها از طرف پزشک برای بیماران تجویز می شود.

راهنمای مطالعه

چرا باید بعد از کاشت مو دارو مصرف کنیم؟

یکی از اصلی ترین دلایل تجویز داروهای بعد از کاشت مو، به حداقل رساندن عوارض جراحی است. برای افزایش احتمال موفقیت درمان و پیشگیری از عوارض جانبی، لازم است برای مدتی دارو مصرف کنید. برای مثال بعد از جراحی ممکن است موها دچار شوک شوند و برای مدتی ریزش موها را تجربه کنید. در چنین مواقعی تجویز داروها به کاهش ریزش مو و تقویت موها کمک شایانی می کند.

نوع دارو و نحوه مصرف داروها را پزشک معالج تعیین می کند. هدف نهایی از تجویز داروها بعد از جراحی، بهبودی سریع بیمار و پیشگیری از بروز مشکلات جدی در بیماران است.

داروهای بعد از کاشت مو

بعد از کاشت مو داروهای مختلفی برای بیماران تجویز می شود که باعث بهبودی آن ها می شود. رایج ترین داروهای بعد از کاشت مو، داروهای تقویتی و  هستند. بسیاری از افراد درباره زمان مصرف ماینوکسیدیل و فیناستراید بعد از کاشت مو سوالاتی دارند که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت. اما ابتدا لازم است انواع داروهایی که بعد از کاشت مو تجویز می شوند را بررسی کنیم. رایج ترین داروهای بعد از کاشت مو عبارتند از:

داروهای مسکن یا ضد درد

بعد از کاشت مو درد شایع است. بعد از جراحی کاشت مو، هم در محل پیوند مو، و هم در قسمت دهنده مو، ممکن است درد را تجربه کنید. در چنین شرایطی پزشک شما برای تسکین درد داروی مسکن تجویز خواهد کرد. حتی درصورت عدم تجویز پزشک، با افزایش درد، شما می توانید از مسکن های بدون نسخه برای کاهش درد استفاده کنید.

استامینوفن کدئین از بهترین مسکن ها برای تسکین درد بعد از کاشت مو هستند. بعد از کاشت مو به هیچ عنوان ژلوفن، آسپیرین و ایبوپروفن مصرف نکنید. این داروها خون را رقیق می کنند و منجر به افزایش خونریزی حین یا بعد از کاشت مو می شوند. افرایش خونریزی روند بهبودی زخم ها را با مشکل مواجه می کند.

آنتی بیوتیک ها

بروز عفونت بعد از هر عمل جراحی امری طبیعی است و کاشت مو نیز از بروز عفونت مستثنی نیست. به همین دلیل پزشک برای کاهش عفونت بعد از کاشت مو، آنتی بیوتیک برای شما تجویز می کند. آنتی بیوتیک ها هم به شکل موضعی و هم به شکل قرص مورد استفاده قرار می گیرند. نوع موضعی شامل پماد است که باید روی ناحیه کاشت مو استفاده شود تا عفونت را کاهش دهد. نحوه مصرف داروها و زمان مصرف توسط پزشک تعیین می شود.

آزیترومایسین ۲۵۰ (Azithromycin) از داروهای متداول جهت کاهش عفونت بعد از کاشت مو می باشد. همچنین در صورت صلاحدید پزشک یا حساسیت دارویی نسبت به آزیترومایسین می توان از داروی Ciprofloxacin استفاده کرد.

داروهای ضد التهاب

بعد از انجام کاشت مو ممکن است پوست سر دچار تورم شود. در این حالت پزشک داروهای ضدالتهاب را تجویز می کند تا تورم کاهش پیدا کند. داروهایی که برای کاهش تورم تجویز می شوند معمولا دارای ساختار کورتیکواستروئیدی هستند. یکی از این داروها هیدروکورتیزون است که در درمان تورم موثر است، اما افراد دیابتی نباید این دارو را مصرف کنند. داروهای تجویزی برای اثربخشی حتما باید طبق دستور پزشک استفاده شوند.

جهت جلوگیری از خارش بعد از کاشت مو پزشک معمولا داروی سیتریزین ۱۰ (Cetirizine) را تجویز می کند.

داروهای خواب آور

برخی از بیماران بعد از کاشت مو در به خواب رفتن مشکل دارند. در حالیکه داشتن خواب کافی برای بهبودی شما بعد از کاشت مو ضروری است. بنابراین پزشک در چنین مواقعی برای بیمار داروی خواب آور تجویز می کند. البته این بی خوابی موقتی است و مصرف داروهم فقط برای چند روز اول توصیه می شود. رایج ترین داروهایی که برای درمان بیخوابی بعد از کاشت مو تجویز می شوند والیوم (نوعی دیازپام) و Xanax هستند.

سرم شستشو و شامپوی مخصوص کاشت

بعد از انجام پیوند مو، پوست سر دچار زخم می شود و به اصلاح دلمه هایی روی پوست ایجاد می شوند. پزشک برای بهبود این زخم ها و دلمه ها، سرم شستشو تجویز می کند. سرم شستشو به ریزش دلمه ها و درمان زخم ها کمک می کند. اصولا نرمال سالین برای این مورد تجویز می شود.

جهت شستشوی موها بعد از کاشت مو در وهله اول شامپوی بچه و در صورت نیاز شامپوهای مخصوص بعد از کاشت یا فوم های تولیدی شرکت های مختلف داروی جهت بعد از کاشت تجویز می گردد. همچنین جهت جلوگیری از خشکی پوست سر بعد از شستشوی بعد از کاشت و همچنین نرم شدن دلمه های ایجاد شده روغن بادام تلخ تجویز می گردد.

پلاسما درمانی یا PRP

در این روش از فاکتورهای فعال رشد در خون خود بیماران استفاده می شود. پلاسما درمانی از طریق افزایش گردش خون به پوست سر، رشد موها را تحریک می کند. PRP یا پلاسما درمانی یکی از مهم ترین درمان های بعد از کاشت مو است که در بسیاری از مواقع موثر واقع می شود.

نکته : درباره درمان های درمارولر و پلاسما درمانی (PRP) باید مدت بیشتری صبر کنید. انجام این دو روش درمانی باید بعد از گذشت 2 تا 3 ماه بعد از جراحی کاشت مو انجام شود. در صورتی که درمارولر و پلاسما درمانی، زودتر از این زمان انجام شود ممکن است خطراتی برای شما داشته باشد. برای درمان با روش پلاسما درمانی و درمارولر حتما باید تحت نظر متخصصان پوست قرار بگیرید. شما می توانید با مراجعه به کلینیک خانه سفید از مشاوره پزشکان مجرب این مجموعه بهره ببرید.

مزوتراپی مو

مزوتراپی مو نوعی روش درمانی است که برای تحریک و رشد مجدد موها استفاده می شود. در این روش از سوزن هایی با اندازه مختلف استفاده می شود و با تزریق مواد ضروری به مو، جریان خونرسانی به سر افزایش پیدا می کند و رشد مو تحریک می شود. این روش درمانی در درمان ریزش بعد از کاشت مو نیز موثر است. تاثیر مزوتراپی مو بستگی به عوامل مختلفی مانند ژنتیک، جنسیت، تغذیه و شرایط سلامتی شما دارد. اما بطور کلی اثربخشی آن ثابت شده است.

تاثیر مصرف برخی داروها قبل و بعد از جراحی

برخی از افراد درباره مصرف داروهایشان قبل و بعد از کاشت مو سوالاتی دارند. آنها می خواهند بدانند آیا مصرف دارو قبل از جراحی ممکن است عوارض داشته باشد یا خیر؟ برای جلوگیری از بروز عوارض احتمالی، بیماران نباید قبل از کاشت مو دارو مصرف کنند. بهتر است چند روز قبل از جراحی، از مصرف مکمل ها و داروها خودداری کنید.

همچنین بیماران تا ۷۲ ساعت قبل و بعد از جراحی، از مصرف مواد رقیق کننده خون باید اجتناب کنند. مصرف ویتامین ها و داروهایی مثل آسپیرین، قبل و بعد از جراحی ممنوع است. این داروها به علت رقیق کردن خون، تاثیر منفی در جراحی کاشت مو می گذارند. برای مثال: مصرف ویتامین ها و آسپیرین قبل از جراحی، منجر به افزایش خرنریزی می شود. با افزایش خونریزی، فرایند جراحی سخت می شود. علاوه بر این مصرف این مواد رقیق کننده حتی بعد از کاشت مو توصیه نمی شود. زیرا رقیق شدن خون باعث می شود زخم ها به کندی بهبود بیابند.

زمان مصرف ماینوکسیدیل و فیناستراید

زمان مصرف ماینوکسیدیل و فیناستراید بعد از کاشت مو اهمیت زیادی دارد. زیرا در روزهای اول بعد از کاشت مو نمی توانید این داروها را مصرف کنید. بعد از گذشت ۱۵ روز از جراحی، زمانی که زخم ها بهبود یافتند و دلمه ها ریزش کردند، می توانید استفاده از ماینوکسیدیل را شروع کنید. این محلول را روی پوست سر بمالید تا رشد موهای شما تقویت شود . البته توصیه پزشک خانه سفید این است که ماینوکسیدیل بعد از هفته چهام به مدت ۳ تا ۶ ماه و فقط برای افرادی که طاسی کامل داشته اند، استفاده شود.

برای مصرف فیناستراید نیز باید ۱۵ روز صبر کنید. ۱۵ روز بعد از جراحی کاشت مو می توانید با دستور پزشک مصرف فیناستراید را شروع کنید. فیناستراید باعث رشد موها بعد از کاشت مو می شود و می تواند حتی موهای از دست رفته را نیز بازگرداند. قرص فیناستراید برای مدت ۶ ماه می توان مصرف کرد ولی به آن توصیه نمی شود.

ماینوکسیدیل

ماینوکسیدیل یکی از اصلی ترین داروهای بعد از کاشت مو است. این دارو نوعی محلول است که بصورت موضعی استفاده می شود. ماینوکسیدیل برای رویش مجدد موها کاربرد دارد و برای بیمارانی که دچار ریزش مو هستند نیز تجویز می شود. بعد از کاشت مو ممکن است مدتی ریزش مو را تجربه کنید. پزشک برای کاهش ریزش مو و افزایش شانس رویش موهای کاشته شده ماینوکسیدیل تجویز خواهد کرد.

نحوه مصرف داروها بعد از کاشت مو توسط پزشک تعین می شود. اما بطور کلی، محلول ماینوکسیدیل، بصورت روزانه ۲ بار استفاده می شود. در هر بار مصرف باید ۱ سی سی از محلول بصورت موضعی روی پوست سر مالیده شود. ماینوکسیدیل، فولیکول های مو را تحریک می کند تا موها دوباره رشد کنند. این دارو حتما باید طبق تجویز پزشک استفاده شود. از مصرف خودسرانه پرهیز کنید زیرا ممکن است باعث آسیب زدن به موها شود.

فیناستراید

یکی دیگر از رایج ترین داروهای بعد از کاشت مو، فیناستراید است. این دارو برای جلوگیری از ریزش مو، بعد از کاشت مو تجویز می شود. فیناستراید، از تبدیل هورمون تستسترون به دی هیدروسترون جلوگیری می کند و به این طریق از ریزش موی ارثی پیشگیری می کند. این دارو به دو صورت خوراکی و موضعی موجود است و نقش مهمی در رشد مجدد موها بعد از کاشت مو ایفا می کند.

فیناستراید روزی ۱ بار مصرف می شود و در ۸۰ درصد مواقع ریزش موی بعد از کاشت مو را متوقف کرده است. این دارو حتی می تواند باعث رشد مجدد موهای از دست رفته شود. حدود ۴ ماه طول می کشد تا فیناستراید تاثیر خود را نشان دهد. فیناستراید در برخی کشورها فقط برای آقایان تحویز می شود و تجویز آن برای خانم ها ممنوع است. زیرا این دارو ممکن است باعث ایجاد مشکلات جنسی و هورمونی در خانم ها شود.

داروهای تقویتی بعد از کاشت مو

علاوه بر ماینوکسیدیل و فیناستراید، بهتر است از داروهای تقویتی بعد از کاشت مو نیز استفاده کنید. داروهای تقویتی شامل انواع ویتامین ها هستند که در رشد و تقویت موها نقش مهمی دارند. برای مثال زینک دارویی تقویتی است که برای بیماران بعد از کاشت مو تجویز می شود. اکثر بیماران بعد از کاشت مو باید زینک را بصورت دائمی مصرف کنند.

همچنین داروهای حاوی ویتامین C برای کمک به بهبودی سریع زخم ها بعد از کاشت مو ضروری هستند. برخی از مهم ترین داروهای تقویتی بعد از کاشت مو که باید مصرف شوند عبارتند از:

• ویتامین A : این ویتامین با تولید سبوم به رشد موها کمک زیادی می کند و از شوره سر جلوگیری می کند.
  • بیوتین : ضروری ترین ماده برای رشد موها ویتامین B یا بیوتین است. این ویتامین باعث رشد صحیح موها می شود.
  • ویتامین C : این ویتامین از طریق تولید کلاژن عملکرد طبیعی موها را حفظ می کند. ویتامین C همچنین در بهبود زخم ها و دلمه های بعد از کاشت مو موثر است.
  • ویتامین E : این ویتامین با خونرسانی به پوست سر، باعث افزایش اکسیژن در بافت مو می شود. ویتامین E جزو مواد حیاتی لازم برای موهاست.
  • روی : روی به جلوگیری از ریزش موها و تقویت آنها کمک شایانی می کند. این ماده از اصلی ترین مواد تشکیل دهنده مو است و برای تقویت موها بسیار موثر است.
  • اسید فولیک : اسیدفولیک از خانواده ویتامین های B است و یکی از اصلی ترین داروهای تقویتی بعد از کاشت مو است. این ماده تولید سلول های قرمز خون را افزایش می دهد و در تقویت موها نقش مهمی ایفا می کند.

برای تامین همه ویتامین های ذکر شده و مورد نیاز موها و برای تقویت هرچه بیشتر کاشت موی انجام شده، به طور معمول هیرویت (Hair-vit) یا Hairfollic تجویز می گردد.